4. Jalkapalloshakkiturnaus
26.9.2008 klo 17:00



Turnaus pelattiin kolmen joukkueen kaksikierroksisena turnauksena seuraavin tuloksin:
1. Speech & Image Processing Unit (SIPU)
2. Joensuun Shakkikerho (JoeSK)
3. Team Karhukopla (Karhukopla)
Turnaus pelattiin pienessä tihkusateessa mutta muutoin hyvissä olosuhteissa ja paikalle oli saapunut kolme joukkuetta seuraavin keskiseloin: JoeSK (1917), Team Karhukopla (1810) ja SIPU (1799). Joensuun shakkikerhon joukkue joutui antamaan tasoitusta Tapani Mustosen sairastuttua flunssaan eikä varamiestä ollut lyhyellä varoitusajalla löytynyt. Kahdella pelaaminen ei tuntunut menoa kuitenkaan haittaavaan. Team Karhukopla oli uudistunut ja vahvistunut kokoonpano. Ainoastaan SIPU oli liikkeellä samalla kokoonpanolla kuin viime vuonna. ISLO:n joukkue oli pudonnut B-sarjaan harjoittelemaan.

Pelit:

JoeSK - SIPU 1-0 13.30
Karhukopla - JoeSK 0-1 6.30
SIPU - Karhukopla 1-0 11.37
SIPU - JoeSK 1-0 10.12
JoeSK - Karhukopla 0-1 12.50
Karhukopla - SIPU 0-1 14.30

Sarjataulukko

SIPU 4    3   0   1     3 49.49
JoeSK 4    2   0   2     2 43.02
Karhukopla 4    1   0   3     1 44.47
(Ottelut, voitot, tasapelit, häviöt, pisteet, kertyneet peliminuutit)

Turnausraportti

JoeSK-SIPU (1-0): Peli eteni vakaasti ja virheettömästi ja yhden miehen vajaus ei tuntunut shakkikerholaisia painavan. Toteutuneita mattiuhkauksia tai muita yllättäviä taktisia kuvioita ei tällä kertaa nähty. Peli ratkesi keskipelissä ohipotkuun ja upseerinvaihto muuttui upseerinrystöksi. Musta ei tämän jälkeen kunnon vastapeliä saanut ja kun enempiä virhesiirtoja tahi potkuja ei nähty, valkea teki lopulta matin torniparilla 13.30 pelin jälkeen.


Karhukopla-JoeSK (0-1): Peli ratkesi keskipelissä daamien vaihtoon, jossa mustan daami osoittautui aivan liian liukkaaksi eikä antanutkaan vaihdattaa itseään. Sen sijaan se kävi peräkkäisillä siirroilla nappaamassa valkoisen daamin lisäksi sitä suojanneen diagonalisoidun lähetin, alkuasemiin jämähtäneet tornin ja ratsun, sekä niiden jälkeen vielä shakin avulla vastakkaisen laidan tornin! Savun hälvennettyä hämmenys oli suuri ja vielä jälkipeleissä ihmeteltiin olivatkohan kaikki siirrot ihan sääntöjen mukaisia. Käsittääkseni asema romahti mustan yhteen ainoaan tuplasiirtoon todella pahalla hetkellä ja sen jälkeen yksinkertaisesti asemallisiin heikkouksiin. Niin tuomari kuin kukaan yleisöstäkään ei tosin huomannut miten se tuplasiirto oikein pääsi syntymään kun mitään ohipotkua ei karhukopla mielestään tehnyt. Yksi ainoa tempovoitto ratkaisevalla hetkellä pallokentällä riitti siis romahduttamaan asema ja aiheuttamaan massiiviiseen materiaalihäviön. Valkea yritti vielä vastaiskua yhden ratsun ryöstöretkellä vastustajan asemiin mutta se jäi lyhyeksi. Turnauksen lyhyin mutta sähäkin peli päättyi ajassa 6.30.


SIPU-Karhukopla (1-0): Peli eteni tasaisesti kohti loppupeliä, kunnes valkea onnistui ohipotkun seurauksena ryöstämään daamin. Musta yritti vielä vastapeliä kahdentamalla tornit keskelle. Valkean keskittäessä omansa samalle linjalle alkoi vaihtaminen ja taas pallo pomppi juuri vaihtohetkellä tolpan väärältä puolelta ja musta pääsi ryöstämään molemmat tornit.

SIPU-JoeSK (1-0): Tällä kertaa SIPU ei antanut shakkikerholle mahdollisuuksia vaan kertaluokkaa terävämmällä esityksellä vei ottelun. Yksi upseeri voitettiin ohipotkun tuomalla temmolla, minkä jälkeen varman päälle jauhamalla päästiin loppupeliin, jossa voiton sineitöi laadun uhrauksen kustannuksella tehty aseman pelkistäminen. Kun valkealta vietiin viimeinenkin upseeri ja sitä kautta viimeinen oljenkorsi, ei edes yksi tai kaksi ohipotkua voisi enää muuttaa tilannetta muuttaa.


JoeSK-Karhukopla (0-1): Shakkikerholla oli hyvä ja vakaa asema, mutta Karhukopla pääsi peliin hyvin mukaan. Kenties tässä alkoi jo turnausväsymys ja miesvahvuuden puute näkymään. Peli ratkesi kuningassivustalla, kun mustan sotilas uhkasi valkean ratsua ja sai tempovoitolla syötyä sen sekä kaupan päälle avautuneet linjat mahdollisti erinomaisen hyökkäyksen kohti valkean asemia. Valkea yritti vielä ratsun ja daamin avulla vastahyökkäystä, oma asema oli kuitenkin romahtanut ja lopulta ilmassa jonkin aikaan leijunut matti laudalle tulikin. Turnauksen kannalta peli oli käänteentekevä, sillä nyt ratkaisut jäisivät viimeiseen peliin.


Karhukopla-SIPU (0-1): Turnaustilanne oli mielenkiintoinen. Mikäli karhukopla voittaisi päätyisivät kaikki joukkueet tasapisteisiin ja jouduttaisiin uusintoihin. Jos taas SIPU voittaisi niin samalla se veisi koko turnauksen. Ennen pelin alkua käytiinkin pientä psyykkauksen omaista uhoa kun Karhukoplalaisetkin huomasivat että heilläkin olisi yhä mahdollisuus turnausvoittoon. Itse peliä SIPU hallitsi nähdäkseni seuraavasti. Avaus oli etenkin valkeiden osalta hyvin (jopa liian) varovaista upseerien suojassa kehittämistä, joten musta pääsi ottamaan nopeasti aloitteen käsiinsä ja alkaen luomaan uhkauksia. Ratsumanööverit ja pari ohipotkua toivat lopulta ratkaisevat materiaali- voitot, minkä jälkeen tapahtumat vyöryivät nopeasti niin että syntyneessä asemassa valkean keskustasotilas pääsi 7-riville, onnistui tornilyönnillä korottumaan daamiksi shakin ollessa päällä ja kaiken kukkuraksi parilla siirrolla tekemään mustasta matin. Turnauksen pisin peli (14.30) ja sitä kautta koko turnaus oli päättynyt ja mestaruus oli palannut kotiinsa. :)

Joukkueiden kokoonpanot

SIPU: Pasi Fränti, Olli Virmajoki, Jukka Peltonen
JoeSK: Juha-Matti Juurikainen, Marko Jönhede
Karhukopla: Reijo Juntunen, Mika Laukkanen, Risto Niemelä