YLLÄPITO

Yleistä

Ylläpitoon tarvittava vuotuinen työpanos on tyypillisesti 5-30 % järjestelmän alkuperäisistä kehittämiskustannuksista.

Ylläpidon lajit:

Ylläpito toteutetaan erityisen ylläpitosuunnitelman mukaisesti. Ylläpitosuunnitelma tarkistetaan säännöllisin välein, esimerkiksi vuosittain. Ylläpitosuunnitelma perustuu ylläpitostrategiaan. Ylläpito kohdistuu ohjelmakoodin lisäksi kaikkiin järjestelmää koskeviin dokumentteihin.

Kaikki ylläpitotyöt lähtevät liikkeelle muutospyynnöistä, joiden käsittelylle ja arkistoinnille on oltava täsmälliset ohjeet. Ylläpidon tarve tulee ottaa huomioon jo järjestelmän kehittämisen alusta saakka. Ylläpitotoimien suorittamisessa tarvittavia tarkastuslistoja on syytä valmistella ja koekäyttää jo järjestelmän toteutusvaiheessa.

Ylläpitostrategia

Ylläpitostrategia riippuu mm. seuraavista seikoista:

Ylläpitostrategian tulee kuvata ainakin seuraavat seikat:

Ylläpitosuunnitelma

Ylläpitosuunnitelman tarkoitus on varmistaa systemaattinen, suunniteltu ja tehokas asiakkaan odotukset täyttävä ylläpito. Sen sisältönä on mm:

Laatutietokanta

Laatutietokannasta on selvittävä sekä muutostiheys järjestelmän eri osissa että muutosten tekemiseen tarvittu panostus:

Laatutietokanta palvelee samalla muutospyyntöjen ja muutosten tekemisen seurantavälineenä

Järjestelmän käytöstä poistaminen

Järjestelmä poistuu käytöstä omistajansa pyynnöstä. Käytöstä poistamiselle on laadittava suunnitelma, josta käy ilmi ainakin seuraavat seikat:


Vain jäsenille: