English
In English  

Lauantai 24.3. – Lasten Lauantai

Yleisöllä on mahdollisuus tutustua SciFestiin lauantaina klo 9.00–15.00. Lauantain työpajoihin ei vaadita ennakkoilmoittautumista. Sivustolle tulossa lisätietoa Yleisöpäivän ohjelmasta.

Huom!

Työpajoihin ilmoittautuminen loppuu maanantaina!

SciFest-uutisia

Lasten Lauantain arpajaiset suoritettu
03.04.2007

Lasten Lauantain arpajaiset suoritettu. Voittajat on arvottu ja heille on ilmoitettu henkilökohtaisesti. Onnittelut voittajille!

SciFest Blogi ja kuvagalleria
22.03.2007

SciFest Blogi ja kuvagalleria lisätty linkkeihin.

Abloy-avainmekko SciFestiin!
20.03.2007

Yksi SciFest-tapahtuman erikoisuuksista on aidoista ABLOY-avaimista tehty mekko. Huikea luomus painaa lähemmäs 100 kiloa.



SciFestiin kansainvälisesti merkittäviä luennoitsijoita!
19.03.2007

SciFestiin tulossa kansainvälisiä luennoitsijoita. Lue lisää.



Ohjeita SciFestiin tulijoille
15.03.2007

SciFestiin tulijoita varten on lisätty ohjesivu. Linkki löytyy ylävalikon linkeistä.

Ohjelmointikilpailu
15.03.2007

Ohjelmointikilpailuun ilmoittautuminen päättyy sunnuntaina 18.3.

SciFestiin 220 henkilöä Varkaudesta
13.03.2007

Varkauden kouluista tulee yhteensä 220 oppilasta opettajineen SciFestiin.

Sami Khuri SciFestissa
28.02.2007

Professori Sami Khuri tulee Joensuuhun ja pitää Bioinformatiikan työpajaa Scifestissä 22.–23.3.

Ohjelmointikilpailuun ilmoittautuminen avattu
23.02.2007

SciFestin aikana 22.3.–23.3.2007 järjestetään kaksipäiväinen ohjelmointikilpailu. Ilmoittautuminen ja lisätietoja Ohjelma-osion alla.



Lisää työpajoja tulossa
21.02.2007

Lisää työpajoja tulossa. Ennen aikataulujen varmistumista voit tarkastella tulevia työpajoja tästä.



Nokia mukaan SciFestiin
07.02.2007

Nokia tuo SciFestin kännykkäpeli -työpajaan uusia N80 Internet Edition -puhelimia.



Työpajoihin ilmoittautuminen käynnistynyt!
01.02.2007

Työpajoihin ilmoittautuminen on käynnistynyt. Ilmoittautumiseen pääsee ylävalikon kohdan Ilmoittautuminen kautta.

JoY: SciFest-tiedotustilaisuus tiistaina 6.2.2007
31.01.2007

Tervetuloa Joensuussa 22. – 24.3.2007 järjestettävän ensimmäisen SciFest-tapahtuman tiedotustilaisuuteen tiistaina 6.2.2007 kello 11.

Paikka: AU 300 (Aurora-rakennus, 3.krs).



Tarkempaa tietoa työpajoista on saatu
26.01.2007

Tarkempaa tietoa työpajoista on saatu ja lisätty sivulle Tarkempi ohjelma ja Ohjelma-sivun yhteyteen. Työpajan kuvauksen jäljessä oleva Lisää-linkki tarjoaa lisätietoa.

Tarkempaa tietoa työpajoista
24.01.2007

Tarkempaa tietoa työpajoista on tulossa 26.1.2007.

SciFest uutisissa
29.12.2006

Sanomalehti Karjalainen uutisoi verkkosivuillaan SciFestistä.

Nuorten suuri tiedetapahtuma Joensuussa maaliskuussa ja SciFest-tiedefestivaali tuo robotit ja Star Wreckin Areenaan.

Tiedekeskus Heureka on kiinnostunut tulemaan Joensuuhun
27.12.2006

Verkko-Karjalaisen pääkirjoituksessa juttua SciFestistä. Heureka on tulossa Joensuuhun.

Ohjelma

Scifest muodostuu pääasiassa työpajoista, joihin vaaditaan ennakkoilmoittautuminen. Ilmoittautumisesta lisää ilmoittautuminen-sivulla. Lisäksi SciFestissa on työpajoja, joihin ei vaadita ennakkoilmoittautumista, vaan joihin voi mennä mikäli pajoissa on tilaa.

Tarkempaa tietoa työpajoista sivulla Tarkempi ohjelma ja työpajan kuvauksen perässä olevan Lisää tietoa -linkin kautta.

Työpajat

Rakenna Robottisi

Tule rakentamaan oma robottisi ja ohjelmoimaan se liikkumaan! Rakenna Robottisi -työpajassa osallistujat rakentavat yksi tai työparin kanssa robotit LEGO NXT-rakennussarjalla ja ohjelmoivat ne liikkumaan LEGO NXT-ohjelmointiympäristön avulla.

Lisää tietoa...

Rakenna Robottisi 2

Tule rakentamaan oma robottisi ja ohjelmoimaan se liikkumaan! Rakenna Robottisi 2 -työpajassa osallistujat rakentavat työparin kanssa robotit LEGO Mindstorm -rakennusarjalla ja ohjelmoivat ne liikkumaan LEGO RIS -ohjelmointiympäristön avulla.

Lisää tietoa...

HAASTA KARJALAISEN TOIMITUS: Tule tekemään seuraavan päivän KARJALAISEN SCIFEST-sivua!

Kuinka syntyy sanomalehden sivu? Työpajassa tehdään yhdessä Joensuun normaalikoulun oppilaiden kanssa seuraavan päivä Karjalaisen SciFest-sivu. Työpaja sisältää tekstin tekoa, kuvien ottamista ja sähköistä lehdentaittoa.

Lisää tietoa...

Kumpi kiihtyy, työpajan tekijät vai vaunu?

Tule ja kokeile, selviääkö tasaisesti kiihtyvän liikkeen salat. Keksitkö sopivat keinot mallitehtävien ratkaisuiksi? Tule ja koe työpaja, jossa haastetta riittää ja jossa on tarjolla onnistumisen elämyksiä! Työpajan laitteistona on tietokoneavusteinen mittausrata. Lisätehtävänä ultraäänilaitteisto, jolla voit tutkia omaa liikettäsi.

Lisää tietoa...

Musiikkipaja

Haluatko tehdä oman biisin tunnissa ilman omaa soittotaitoa? GarageBand auttaa sinua. Pajassa saat yhdessä työparisi kanssa kokeilla musiikin tekemistä tietokonetta ja syntetisaattoria käyttäen. Saat pajan päättyessä mukaasi juuri tekemäsi musan joko CD:llä tai MP3:na.

Lisää tietoa...

Kuinka monta maapalloa tarvitset elämääsi?

Mikä on ekologinen jalanjälki? Miten se mitataan? Kuinka voit vaikuttaa omaan jalanjälkeesi? Tutustu asiaan kansainvälisessä seurassa, chattaile ja tutustu lasten ja nuorten kokemuksiin aiheesta livenä Skypessä.

Lisää tietoa...

Optiikalla Orioniin: rakenna kaukoputki

Tämä työpaja käsittelee optiikkaa. Optiikkapaja, jossa tarkastellaan valon taittumista, heijastumista, kuvan muodostumista yms. optiikkaan liittyvää. Samalla osallistujat rakentavat kaukoputken.

Lisää tietoa...

Entsyymit työkaluina soluissa ja teollisuudessa

PERUTTU!

Sähäkästi sähköstä

Työpajassa tutustutaan sähköopin ja magnetismin perusilmiöihin. Havaintojen, pohdintojen ja selitysten kautta oppilaat muodostavat sähköopin ensimmäisiä peruskäsitteitä. Työpajan loppupuolella tutustutaan myös hieman vaativampiin ilmiöihin, joihin selitykset löytyvät vasta myöhemmistä fysiikan opinnoista.

Lisää tietoa...

Bioinformatiikan työpaja lukiolaisille (englanniksi)

Bioinformatiikka in tieteenala, jonka tavoitteena on kehittää tietokantoja ja algoritmeja joiden tavoitteena on nopeuttaa ja kehittää biologista tutkimusta. Työpajan päätarkoitus on esitellä lukio-opiskelijoille:

  1. Internetin DNA- ja proteiinitietokantoja
  2. bioinformatiikan työkaluja joilla voidaan suorittaa nukleotidien ja aminohappoketjujen yksinkertaisia analyyseja sekä katsella proteiinirakenteita 3-uletteisesti.

Työpajan toinen tavoite on:

  1. auttaa oppilaita ymmärtämään, että teknologia ongelmanratkaisun työkalu
  2. kertoa oppilaille tieteellisen tutkimuksen päämääristä
  3. saada oppilaat ymmärtämään, että tietokonetta voidaan käyttää muuhunkin kuin keskusteluun, sähköpostin lähettämiseen tai pelaamiseen.

Sami Khurin kotisivut.

Lisää tietoa...

Bioinformatiikan työpaja lukion biologian opettajille (englanniksi)

Bioinformatiikka on tieteen osa-alue joka yhdistää biologian, tietojenkäsittelytieteen ja tietotekniikan yhdeksi tieteenalaksi. Bioinformatiikan päätavoite on tallentaa, vertailla, hakea, analysoida tai ennustaa biomolekyylien yhdistelmiä tai rakenteita. Työpajan tavoitteena on esitellä joitain bioinformatiikan työkaluja, tietokantoja ja metodeja. Työpajassa käytetään tietokoneita yksinkertaisten bioinformatiikan tehtävien suorittamiseen.

Sami Khurin kotisivut.

Lisää tietoa...

Sudoku-paja

Tule ja selätä Sudoku! Tässä työpajassa ratkotaan Sudokuja neljässä eri tasoryhmässä:

  • Helppo
  • Keskitaso
  • Haasteellinen
  • Erittäin haasteellinen

Lisää tietoa...

Matematiikka on kaunista!

Matematiikka on kaunista! Tässä pajassa se käy konkreettisesti toteen kankaiden, värikynien, paperien yms. tarvikkeiden avulla.

Lisää tietoa...

Turvallisuutta teknologiasta

Kokoa ja voita oma riippulukko! Asenna avainpesä "oveen"! Sähköä lukossa – moottorilukon ohjaukset tutuiksi! Tässä työpajassa pääset haastamaan Abloyn lukkoekspertit heidän kotikentällään! Tule, näe ja voita!

Lisää tietoa...

Web-ohjelmointipaja

Tässä työpajassa toteutetaan selaimella käytettävä peli, jonka toimintalogiikka ja käyttöliittymä on tarkoitus toteuttaa pajan aikana. Tässä työpajassa tarvitset Windowsin ja internet-selaimen peruskäyttötaitoja. Aikaisempi ohjelmointikokemus on eduksi.

Lisää tietoa...

Geokätkö

Tässä työpajassa etsitään aarteita GPS-laitteen ja kartan avulla. Ryhmät lähtevät työpajan vetäjien kanssa etsimään geokätköjä Areenan läheisyydesyä. Tähän työpajaan tarvitset siis sopivaa pukeutumista ja hyvät kengät.

Lisää tietoa...

Women in Mathematics

Matematiikka on miesten maailma, vai onko? Läpi historian naiset ovat olleet mukana matematiikan eri osa-alueilla. Työpajassa tutustutaan muutamiin näistä naisista ja heidän työhönsä näytelmän ja keskustelujen kautta.

Lisää tietoa...

Game programming for mobile phones

Työpaja on jaettu kolmeen vaiheeseen. Ensimmäiseksi osallistujat ovat pelisuunnittelijoita, seuraava vaihe on lyhyt tutustuminen käytettävään ohjelmointityökaluun ja lopuksi ohjelmoidaan ja testataan pelejä kännykässä.

Lisää tietoa...

Afrikkalainen kylä

Koe tässä työpajassa afrikkalaiset perinteen, käsityö, leikkisyys ja moderni viestintä. Työpaja on rakennettu afrikkalaiseksi kyläksi. Työpaja pidetään yhdessä afrikkalaisten vieraiden kanssa.

Lisää tietoa...

Seikkailupeli melkein vahingossa

Tule mukaan käsikirjoittamaan seikkailupeliä. Tässä kolmen tunnin työryhmässä osanottajat kirjoittavat pienen seikkailupelin käsikirjoituksen ja toteuttavat siitä yksinkertaisen verkkoversion. Osallistuaksesi et tarvitse mitään erikoistaitoja. Kun tiedät mikä on näppäimistö, mikä hiiri ja miten niitä käytetään, olet jo pitkällä.

Lisää tietoa...

Väri, Valo & Spektri

Vaikuttaako valo siihen miten näemme värit? Mitä spektri on ja miten se liittyy väriin ja valoon? Miten kaupan kassa tarkastaa setelit? Näihin kysymyksiin löydät vastauksen pajassamme. HUOM! Tämä työpaja sijaitsee Joensuun Tiedepuistossa, aivan Areenan läheisyydessä. Opastus Areenalta.

Lisää tietoa...

Lyhytfilmi kansainvälisessä tiimissä

Haluatko kokeilla kuinka sujuu lyhytfilmin teko kansainvälisessä tiimissä? Tässä työpajassa se onnistuu; työpajassa käsikirjoitetaan lyhytfilmi, ohjataan ja kuvataan se ja vielä tehdään sille taustamusiikkia.

Työpaja sisältää erillisen videopajan ja musiikkipajan.

Lisää tietoa...

Tower of Babel

Tässä työpajassa osallistujat rakentavat "Baabelin tornin" 3D-maailmaan. Tornia rakennetaan yhdessä Taiwanilaisten oppilaiden kanssa reaaliajassa. Joukkueiden välillä käydään kilpailu ja lopuksi osallistujat äänestävät kenen torvi on paras.

Lisää tietoa...

Opettajien täydennyskoulutuspaja

Lisää tietoa...

Cardioid Kids työpaja

Mitä tapahtuu kun yhdistetään mieli ja keho sumealla logiikalla? Se selviää Cardioid Kids työpajassa. Kyseessä on työpaja joka tähtää osallistujien yksilöllisen fyysisen hyvinvoinnin lisäämiseen. Työpajassa käsitellään osallistujien Cardioid Kids tuloksia tulevaisuutta silmällä pitäen. HUOM! Ohjeita osallistujille: 1) Tee etukäteen oma arviointisi Cardioid Kids työkalulla: https://www.evolutellc.com/cardioidkids/start.aspx 2) Tulosta omat tuloksesi mukaan työpajaan.

Lisää tietoa...

Pajat, jotka eivät vaadi ennakkoilmoittautumista

Abloy:n kokeilu ja kilpailupiste

Turvallisuutta teknologiasta -työpajan yhteydessä löytyy Rautalankapujotus ja kilpailuja, joissa arvataan/tiedetään avaimien lukumäärä. Palkintoja!

Optiikan tutkimuksen esittelypiste

Tämä on esittelypiste, jossa esitellään fysiikan tutkimusta laitteiden ja teknisten sovellutusten avulla. Piste on auki koko Scifestin ajan.

Tähtitieteen esittelypiste

Tämä on esittelypiste, jossa esitellään kaukoputkia ja muita tähtitieteeseen liittyviä välineitä. Piste on auki koko SciFestin ajan.

Liikelaboratorio ja teollisuusstomografialaitteistopaja

Työpajan pitäjä: Kuopion yliopisto

Odotettavissa oleva elinikäsi ja eläkesäästösi

Työpaja pitäjä: Petra Can

Laske odotettu elinikäsi syntymävuotesi ja sukupuolesi perusteella. Tämän tiedon saatuasi voit miettiä, milloin haluaisit ruveta säästämään eläkettäsi varten, ja minkä ikäisenä haluaisit jäädä sivuun työelämän stressistä. Sinulla on kaksi vaihtoehtoa. 1) Voit valita vuosittain säästämäsi määrän ja sinulle lasketaan vuosittainen eläke tai 2) voit valita haluamasi eläkkeen suuruuden ja sinulle lasketaan, paljonko sinun tulisi säästää.

Innovaatioiden Hyde Park

Rajattomasti puheaikaa

Radioamatööritoiminta on taitoja ja tekniikkaa: juttele satelliitin kautta kaverille Australiassa, pidä yhteyttä avaruusasemaan, puserra yhteys irti revontulivyöhykkeen avulla - mahdollisuudet ovat rajattomat. Tässä avoimessa pajassa pääset näkemään amatöörien paikannusjärjestelmän toiminnassa ja seuraamaan, kuinka tietokoneet keskustelevat radioteitse. Pohjois-Karjalan Radiokerhon piste on auki koko SciFestin ajan.

Virtuaaliretki tulevaisuuden metsiin

Miten ilmastonmuutos vaikuttaa metsiin? Entä miten metsätalous vaikuttaa vesistöihin? Miten sahatavara syntyy? Kuinka metsän käsittelyä suunnitellaan? Tule tutustumaan Joensuun yliopiston metsätieteellisen tiedekunnan ja Metsäntutkimuslaitoksen metsätyöpajaan ja metsällisiin tietokoneohjelmiin.

Kiehtovaa kemiaa

Työpajan pitäjä: Joensuun Yliopiston Kemian Ainejärjestö Bunsen Ry

Kiehtovan Kemian työpajassa tutustutaan pilailuliman tekemiseen ja mielenkiintoiseen värinmuutosreaktioon kahdessa työpisteessä. Kemian avulla voi tehdä käytännössä mitä vain, täällä voit ottaa asiasta lisää selvää!

Keksintöklinikka

Mikä on keksintö, patentti tai innovaatio? Keksintössätiön Keksintöklinikalla voi torstaina ja perjantaina tutustua oikeisiin keksintöihin. Klinikalle voi myös tuoda oman keksinnön arvioitavaksi ja keskustella, olisiko ideasta keksinnöksi tai tuotteeksi markkinoille. Klinikalla on paikalla säätiön asiantuntija, joka neuvoo keksintöihin ja keksimiseen liittyvissä kysymyksissä. Klinikalla järjestetään myös keksintöjen tunnistamiseen liittyvä leikkimielinen Mitä, Häh? -arvauskilpailu. Kilpailuraatiin ilmoittaudutaan paikan päällä. Oikeat vastaukset tai huikeimmat arvaukset palkitaan.

Paikalla torstaina ja perjantaina 9.00-16.00

Samalla Keksintösäätiön pajassa Innovaatioiden Hyde Park

RoboCupJunior

Robottijalkapallon, robottitanssin ja pelastusrobottien Suomen mestaruus -kilpailu, RoboCupJunior, järjestetään 22.-24.3. Lajeina ovat robottien 1-1 jalkapallo (alakoulu), 2-2 jalkapallo (yläkoulu ja lukio), tanssi (avoin-sarja) ja pelastus (avoin-sarja).

Jalkapallo ja tanssiturnaukset pelataan kansainvälisten sääntöjen mukaisesti. Pelastus-sarjassa kenttä voi poiketa kansainvälisestä pelikentästä.

Turnauksen yhteydessä järjestetään RoboCamp, jossa osallistujat voivat valmistella robottejaan turnausta varten.

Ilmoittautuminen RoboCupJunior-turnaukseen tapahtuu sähköpostitse Ilkka Jormanaiselle (ilkka.jormanainen(at)cs.joensuu.fi) 4.3.2007 mennessä.

Ilmoittautumisessa tarvittavat tiedot:
- Koulu
- Joukkueen huoltajan yhteystiedot (nimi, osoite, puhelin, sähköposti)
- Joukkueen nimi ja sarja
- Joukkueen jäsenten nimet ja syntymävuosi
- Muut mukana olevat henkilöt (esim. opettajat, vanhemmat)
- Majoitustarve, koulumajoitus (aikuisten, lasten, tyttöjen ja poikien määrä)

Linkit:
Säännöt: Sääntöihin voi tulla muutoksia. Seuraa tilannetta.

  • Football: http://cs.joensuu.fi/~ijorma/rcj/saannot.html
  • Rescue: http://cs.joensuu.fi/~ijorma/rcj/saannot_rescue.html
Kansainvälinen RoboCupJunior: http://rcj.sci.brooklyn.cuny.edu/
RoboCup: http://www.robocup-us.org/
Ohjelma: ohjelmaluonnos.pdf

Ohjelmointikilpailu

Tule ja testaa ongelmanratkaisu- ja ohjelmointikykysi!!!

  1. Kilpailu käydään 2-henkisin joukkuein. Kummankin joukkueen jäsenen on oltava joko peruskoululainen tai lukiolainen.
  2. Kilpailu on 2-päiväinen:

    1. kierros to 22.3. klo 13-17 + sen jälkeen vielä lyhyt malliratkaisujen esittely
    2. kierros pe 23.3. klo 10-14 + sen jälkeen vielä lyhyt malliratkaisujen esittely ja palkintojenjako
  3. Kilpailu käydään tiedepuistolla SciFest-järjestäjien varaamassa ATK-luokassa T/B 247. Luokassa on jokaiselle osallistujalle 1 kone (eli joukkueen molemmille jäsenille omansa) joissa on sopivat Java-ohjelmointityökalut. Verkko ei ole käytössä. (Työkalut ja niiden versiot ilmoitetaan myöhemmin.)
  4. Kumpanakin päivänä joukkueet ratkovat 2 tehtävää Tehtävät ovat luonteeltaan algoritmisia: niissä luetaan yksinkertainen tekstimuotoinen syöte ja tulostetaan yksinkertainen tekstimuotoinen vastaus - ei grafiikkaa eikä interaktiivisuutta. Arvostelu pohjautuu algoritmien tehokkuuteen ja oikeellisuuteen.
  5. Osallistujat saavat cola-juoman ja banaanin kilpailun molempina päivinä, erillistä ruokataukoa ei ole.
  6. Palkinnoksi on tarjolla maineen ja kunnian lisäksi algoritmiikkaa käsittelevää kirjallisuutta.

Näyttelyt

Minä Pelissä -näyttely

Nimensä mukaisesti tässä pisteessä laitetaan minä peliin, ja nimestään huolimatta tässä pisteessä pelataan itse, ei vain katsella näyttelyä. Minä pelissä -näyttelyn pelit on jaettu viiteen kolmen pelin ryhmään. Ryhmissä korostuvat erilaiset pelaajilta vaadittavat taidot. Pelejä ei voi pelata yksin, vaan niihin vaaditaan kaksi tai useampi osanottaja: kuten oikeassakin elämässä, jännittävimmät pelit käydään ihmisten välillä. Pelit ovat seurapelejä, eivät tietokonepelejä.

Pelit ovat:

  1. Viestintä ja vuorovaikutus
  2. Strategia ja taktiikka
  3. Luovuus ja kekseliäisyys
  4. Yhteistyö
  5. Kriisinhallinta ja ongelmanratkaisu

Näyttelyyn voi käydä tutustumassa Heurekan Minä pelissä sivuilla.

Sävyjä väreistä – näyttely (Carelicumissa)

SciFestiin osallistujille on mahdollisuus käydä katsomassa Pohjois-Karjalan museon Sävyjä väreistä -näyttely. Näyttelyyn voi tutustua museon aukioloaikana klo. 10.00-17.00. Ennakkoilmoittautuminen, jota vastaan annetaan pääsylippuja.

http://digimuseo.joensuu.fi/

Huom. Ei lauantaina.

Kasvitieteellinen puutarha Botania

SciFestiin osallistujille on mahdollisuus osallistua opastettuun kiertokäyntiinkasvitieteellisessä puutarhassa Botaniassa. Kiertokäynti kestää n. 1 tunnin. Ennakkoilmoittautuminen, jota vastaan annetaan pääsyliput. Työpaja on Botanialla. Kysy tarvittaessa infotiskiltä.

Lisää tietoa...

Luento

Luennot pidetään Areenan toisessa kerroksessa, jonne on järjestetty luentotila.

Torstai 22.3.

Aamupäivällä

Moderni optiikka nyt ja tulevaisuudessa - Pasi Vahimaa, fysiikan ja matematiikan laitos, Joensuun yliopisto.

Tähtiede – Tommi Itkonen ja Pertti Pääkkönen, fysiikan ja matematiikan laitos, Joensuun yliopisto.

Perjantai 23.3.

Aamupäivällä

Educational robotics as playful activities for learning – Professori Henrik Hautop Lund, University of Southern Denmark, Denmark.

Iltapäivä

Moderni optiikka nyt ja tulevaisuudessa - Pasi Vahimaa, fysiikan ja matematiikan laitos, Joensuun yliopisto.

Tähtiede – Tommi Itkonen ja Pertti Pääkkönen, fysiikan ja matematiikan laitos, Joensuun yliopisto.

Lauantai 24.3.

Human Genome Project and Bioinformatics – Professori Sami Khuri, San Jose State University. Sami Khurin kotisivut.

Moderni optiikka nyt ja tulevaisuudessa - Pasi Vahimaa, fysiikan ja matematiikan laitos, Joensuun yliopisto.

Tähtiede – Tommi Itkonen ja Pertti Pääkkönen, fysiikan ja matematiikan laitos, Joensuun yliopisto.

OPETUSHALLITUKSEN TIEDE- JA TEKNOLOGIA –TYÖPAJA

Torstaina 22.3.2007 klo 14:00-16:30 Joensuu

Opetushallitus on käynnistänyt yhdessä sidosryhmien kanssa Tiede- ja teknologiaopetuksen kehittämishankkeen, joka toimii avoimena yhteistyöverkostona. Siihen hakeudutaan koulujen ja sidosryhmien omilla paikallishankkeilla tai hankeideoilla. Hankkeen tavoitteena on kehittää tiede- ja teknologiaosaamista tukevia opetus- ja opiskelumenetelmiä ja edistää niiden käyttöä. Opettajille tarkoitetussa työpajassa hankkeessa mukana olevat koulut ja sidosryhmät esittelevät kehittämistyötään. Lisäksi työpajassa kuullaan professori John Hobrough´n esitelmä: "Opening the Door" - to understanding science.

Työpajan ohjelma

14.00Työpajan avaus, opetusneuvos Lea Houtsonen, Opetushallitus
14.10“Opening the Door" - to understanding science, professori John Hobrough, University of Surrey
15.10Opetushallituksen Tiede- ja teknologia -hanke, opetusneuvos Lea Houtsonen, Opetushallitus
15.30Pielisnet -yrittäjyys ja ympäristö, apulaisrehtori Antti Kasurinen, Pielisjoen koulu
15.50Koulu-GIS, lehtori Niko Kaikkonen, Joensuun lyseon lukio
16.10InnoApaja – Tekniikan museo innovatiivisena oppimisympäristönä, projektipäällikkö Leenu Juurola, InnoApaja -projekti, Tekniikan museo, Helsinki
16.30Työpajan päätös, opetusneuvos Lea Houtsonen, Opetushallitus