TEPE-kurssin loppupalaute kl04/ Final feedback of the TFCS course Oma panostus kurssiin/Own effort on the course: a ***** (5/30=17%) b ************** (14/30=47%) c ******** (8/30=27%) d *** (3/30=10%) Tyytyväisyys/Satisfaction: a ***** (5/30=17%) b **************** (16/30=53%) c ******* (7/30=23%) d ** (2/30=7%) Kurssin mielenkiintoisuus/Interestingness of the course: Keskiarvo 2.1 3 ******** (8/30=27%) 2 ****************** (18/30=60%) 1 **** (4/30=13%) 0 Kurssin hyödyllisyys/Usefulness of the course: Keskiarvo 1.8 3 ***** (5/30=17%) 2 ************** (14/30=47%) 1 ********** (10/30=33%) 0 * (1/30=3%) Suomalainen luentomoniste: Keskiarvo 2.0 3 *** (3/25=12%) 2 ******************* (19/25=76%) 1 *** (3/25=12%) 0 English lecture notes: average 2.0 3 2 ***** (5/5=100%) 1 0 Luennoijan asiantuntemus (WH): keskiarvo: 2.6 3 ************** (14/25=56%) 2 *********** (11/25=44%) 1 0 Expertice of the lectures (MM): average: 2.0 3 2 ***** (5/5=100%) 1 0 Luennoijan opetustaidot (WH): keskiarvo: 2.0 3 ******* (7/25=28%) 2 ************ (12/25=48%) 1 ***** (5/25=20%) 0 * (1/25=4%) Teaching skills of the lecturer (MM): average: 2.2 3 * (1/5=20%) 2 **** (4/5=80%) 1 0 Harjoitusten hyödyllisyys/Usefulness of the exercises: keskiarvo: 2.4 3 *************** (15/30=50%) 2 ************ (12/30=40%) 1 *** (3/30=10%) 0 Harjoitusten pitäjän asiantuntemus/Expertice of the exercise teacher: WH: keskiarvo 2.6 3 ********** (10/17=59%) 2 ******* (7/17=41%) 1 0 AK: keskiarvo 2.1 3 *** (3/8=38%) 2 *** (3/8=38%) 1 ** (2/8=25%) 0 YY: average 2.2 3 * (1/5=20%) 2 **** (4/5=80%) 1 0 Harjoitusten pitäjän opetustaidot/Teaching skills of the exercise teacher: WH: keskiarvo 2.2 3 ****** (6/17=35%) 2 ********* (9/17=53%) 1 ** (2/17=12%) 0 AK: keskiarvo 1.6 3 2 ****** (6/8=75%) 1 * (1/8=13%) 0 * (1/8=13%) YY: average 2.2 3 * (1/5=20%) 2 **** (4/5=80%) 1 0 Suomalaista palautetta: - luentotunteja liian vähän (2) - Pumppauslemmaa enemmän - enemmän esimerkkejä (3) - liian vähän universaalikoneesta ja -kielestä - liian vähän NP-täydellisyydestä (ei kurssin aluetta) - liian vähän konkreettisia (käytännön) ongelmia (2) - luennoijan (WH) luennointitaito vaatii kehittämistä (liian nopeaa) - jos vertaa kurssia muihin, niin opintoviikkoja saisi tulla 5 (=200 h työtä?) - liian vähän opetusta/käsite - loppupuolella oikein mitään asiaa ei käsitelty riittävän tarkasti - asiat käytiin liian nopeasti, koska puolet opetusajasta olisi varattu ongelmanratkaisuihin - viimeiset harjoitukset ja toinen välikoe vasta pääsiäisen jälkeen (2) - liikaa mekaanista ratkaisemista, liian vähän tehtävien ideoita - liikaa ohjelmointitehtäviä + ongelmalähtöinen oppiminen loistavaa 2 + ongelmalähtöisellä metodilla oppii hyvin (4) + ongelmanlähtöinen opiskelu mielenkiintoista (2) + ongelmalähtöinen oppiminen (3) + luentomoniste kattava + mielenkiintoiset ongelmat ja harjoitukset + sarjakuvat, Kissastania, ym. kevennykset (2) + luennoija kiinnostunut asiastaan + kurssin aihe kiinnostava + uusi opiskelumetodi + demotehtävistä sai hurjasti pisteitä + luentomoniste hauska ja persoonallinen + askartelu kivaa + Taidenäyttely + pirteä luennoija + oppimispäiväkirjan kirjoittaminen selkeyttää ajattelua Ongelmalähtöisestä oppimisesta: - "asioita joutui työstämään paljon ja se selkeytti omaa ajattelua... varmasti opin enemmän kuin ns. perinteisellä opetusmenetelmällä". - "Ongelmalähtöinen oppiminen oli hyvä asia. Kerrankin joutui oikeasti opettelemaan asioita. Luulenpa että pitkäkestoiseen muistiin jäi paljon enemmän asioita kuin normaalisti suoritettavasta kurssista." - "Joutuu (ei negatiivisessa mielessä) mutustelemaan teoriaa ehkä konkreettisemmin ajateltuna." - "Monille yliopisto-opiskelijoille on ongelma se, että tämän tyyppiset menetelmät vaativat itseltä hirvittävästi töitä verrattuna luentomenetelmään. Opiskelijat ovat tottuneet siihen, että ei tarvi paljoa tehdä jotta kurssista pääsee läpi (istuu luennolla (tai sitten ei) ja tekee muutaman yksinkertaisen harjoitustehtävän, jossa parhaassa tapauksessa on mallivastaus jo annettu) ja vähän runoilee tentiin. Ehdottomasti kannattaa jatkaa kurssia ja opetusmenetelmää ja sen kehittämistä." - "Ongelmalähtöinen oppimistapa sopii kurssille hyvin, sillä uskoisin, että jos kurssi pidettäisiin "perinteiseen" tyyliin, niin läpäisyprosentti olisi suurinpiirtein TRA-kurssin luokkaa." - "Joko kurssista on poistettavat mahdollisuus vaihtoehtoisiin suoritustapoihin tai ne on muutettava tasa-arvoisiksi muiden suoritustapojen kanssa. Nyt ongelmanratkaisumenetelmä on luennoijan (suomenkielisen) mielestä ainut oikea tapa suorittaa jakso."" - "I am satisfied with it" (PBL)... "There was a moment when I wanted to drop it, because it was quite difficult and took much time from me. But now I think it was right solution to continue such kind of education." - "Ongelmalähtöisestä oppimistavasta ei kannata luopua, koska se on todella hyödyllinen (ja salakavala ;p) tapa oppia." - "I liked the problems they give some more wider aspect to this course and its material." - "4 ov on kohtuullinen korvaus, sillä työtä tämä systeemi kyllä teettää." - "Hyvä systeemi, joka varmasti muuttaa opetus- ja oppimistapoja tkt:n puolella. Kannattaa kehittää jatkossakin." Ehdotuksia: - tylsät perusjutut voisi jättää itseopiskeltaviksi ja luentoajan käyttää mielenkiitoisien edistyneempien asioiden käsittelyyn - toisaalta tämä ei olisi ollut oikein heikompia opiskelijoita kohtaan - kurssin voisi luennoida 4 ov laajuisena, jolloin enemmän luentoja - lisää opintoviikkoja ja opetustunteja kasvattamatta sisältöä (3) -> TRA- ja TEPE-kursseilla joutuu tekemään 2-4 kertaa viikossa enemmän töitä kuin esim. Systeemisuunnittelu, Tiedonhallinta ja Käyttöliittymät -kursseilla, vaikka opintoviikkomäärät ovat samat! - todistukset voisi jättää (luennoilta) pois - kognitiivisempi ote opetukseen? - enemmän vuorovaikutusta opiskelijoiden kanssa - kurssi pidemmälle aikavälille (2) - luentomoniste voisi olla kevyempi (vähemmän Orposen tyylinen) - olisi hyvä tietää etukäteen, missä harjoitusryhmissä käytetään ryhmätöitä ja missä ei - sähköpostilistan tilalle keskustelupalsta - harjoitustehtävät voisivat ilmestyä aiemmin - ongelmalähtöistä oppimismenetelmää tulisi esitellä paremmin - ongelmalähtöistä oppimista saisi esiintyä laitoksen/yliopiston kursseilla enemmänkin (2) - hieman yksinkertaisempia esimerkkejä jo luentomonisteessa, niin voisi tutustua niihin paremmin jo ennen luentoa - enemmän konkreettisia esimerkkejä luentomateriaaliin - erikseen luenokurssi ja ongelmalähtöinen - nyt molemmat jäivät puolitiehen - ei välttämättä lainkaan luenomonistetta, vaan jonkinlainen kooste oleellisista asioista - ensimmäinen välikoe voisi olla tarkemmin kurssin puolivälissä - liian paljon käytäntöä, enemmän teoriaa! Harjoituksiin enemmän todistustehtäviä yms. "Manuaalinen/mekaaninen laskeminen on tylsää, todistaminen on kivaa. B-)" English feedback: - too little time for so much contents - not enough explanation about universal machines and complexity-> "these topics are more complicated than shown in the lecture" + many questions became clear during demo sessions +/- games (good but not too much) + subjects really interesting (2) + interaction between the students and the teachers + Maxim explains so that it is easy to understand + exercise teacher gave good advices + problem-based way Suggestions: - try to coordinate Finnish and English lectures, because it is necessary for performing exercises - more examples - correct solutions of the exercises after demo sessions