Kurssin puolivälipalaute/Middle term course feedback ---------------------------------------------------- Osallistuminen opetukseen/participation to teaching: >= 70% of teaching: 31 (82%) 50-69% of teaching: 4 (11%) 30-49% of teaching: 3 (8%) Panostus/Effort: a) All I could: 8 (21%) b) Good job: 19 (50%) c) Average work: 11 (29%) Yleinen tyytyväisyys/General satisfaction: a) Erittäin tyytyväinen/Very satisfied: 5 (13%) b) Melko tyytyväinen/Quite satisfied: 21 (55%) c) Tavallinen/Normal: 10 (26%) d) Melko tyytymätön/Quite unsatisfied: 2 (5%) e) Erittäin tyytymätön/Very unsatisfied: 0 Kurssin hyödyllisyys/Usefulness of the course: (arvosanat/grades: 3=erinomainen/excellent, 2=hyvä/good, 1=tyydyttävä/satisfactory, 0=hylätty/failed, ET=En tiedä/I don't know) 3: 7 (18%) 2: 20 (53%) 1: 10 (26%) 0: 0 ET: 1 (3%) Harjoitusten hyödyllisyys/Usefulness of the exercises: 3: 14 (37%) 2: 22 (58%) 1: 1 (3%) 0: 0 ET: 1 (3%) Kaikki vastaukset/All answers: Luentomoniste/lecture notes: 1.8 Luennoitsijan asiantuntemus/expertice: 2.4 Luennoitsijan opetus/teaching: 2.2 Harjoitusten pitäjän asiantuntemus/expertice: 2.2 Harjoitusten pitäjän opetustaito/teaching: 1.9 Luentomoniste (suomalaiset vastaajat -> suomalainen moniste (Orponen vai luentokalvot?)) 3: 3 (11%) 2: 14 (52%) 1: 10 (37%) 0: 0 ET: 0 Lecture notes (English answers -> Maxim's slides) 3: 3 (33%) 2: 5 (56%) 1: 1 (11%) 0: 0 ET: 0 Määrittelemätön luentomoniste/Not identified lecture notes: 3: 0 2: 1 1: 0 0: 1 ET: 0 Luennoijan asiantuntemus (suomal. vstaukset -> Wilhelmiina) 3: 14 (52%) 2: 12 (44%) 1: 1 (4%) 0: 0 ET: 0 Expertice of the lecturer (English -> Maxim) 3: 4 (44%) 2: 4 (44%) 1: 1 (11%) 0: 0 ET: 0 Tuntemattoman luennoijan asiantuntemus/Expertice of an unidentified lecturer: 3: 0 2: 2 1: 0 0: 0 ET: 0 Luennoijan opetustaidot (suomal -> Wilhelmiina) 3: 9 (33%) 2: 12 (44%) 1: 6 (22%) 0: 0 ET: 0 Teaching skills of the lecturer (English -> Maxim) 3: 6 (67%) 2: 3 (33%) 1: 0 0: 0 ET: 0 Tuntemattoman luennoijan opetustaidot/Teaching skills of an unidentified lecturer: 3: 0 2: 2 1: 0 0: 0 ET: 0 Harjoitusten pitäjän asiantuntemus/Expertice of the exercise teacher: Wilhelmiina: 3: 7 (41%) 2: 9 (53%) 1: 1 (6%) 0: 0 Anssi: 3: 3 (30%) 2: 4 (40%) 1: 3 (30%) 0: 0 Yevgeny: 3: 2 (22%) 2: 7 (78%) 1: 0 0: 0 Tuntematon/Unidentified: 3: 0 2: 1 1: 1 0: 0 Harjoitusten pitäjän opetustaidot/Teaching skills of the exercise teacher: Wilhelmiina: 3: 7 (41%) 2: 8 (47%) 1: 2 (12%) 0: 0 Anssi: 3: 0 2: 2 (20%) 1: 7 (70%) 0: 0 Yevgeny: 3: 3 (33%) 2: 6 (67%) 1: 0 0: Tuntematon/Unidentified: 3: 0 2: 0 1: 2 0: 0 Palutetta suomeksi (-> suomalaisesta opetuksesta, materiaalista jne.): --------------------------------------------------------------------- - harmittaa että luennoijan mielestä ongelmalähtöinen menetelmä ainut oikea tapa - luennoija tuhlaa kallista luentoaikaa ongelmanratkaisuun - luennoijan olisi kyettävä valitsemaan kurssille oikea määrä opetussisältöä (nyt liikaa) - luennot ylimalkaisia - sarjakuvat ja muut keventävät esimerkit harhaanjohtavia - kahvin juonti antaa kuvan luennoijan ylimalkaisetsa suhtautumisesta opiskelijoihin - luennoija ei jaksa ymmärtää, että asiat ovat vaikeita, eikä opeta - mitään asiaa ei käydä luennoilla juurta jaksaen - demoissa menee tuhottomasti aikaa ryhmätöihin - luentomoniste sekava - harjoitustehtävien virheet - piirtoheittimen käyttö luennolla (3 vastausta) - tahti liian kova (3 vastausta) - liian vähän esimerkkejä luennolla/luentomonisteessa (6 vastausta) - luennot ovat formaalien asioiden ääneen lukemista - luennot luennoijan yksipuhumista, ei vuorovaikutusta opiskelijoiden kanssa (2 vastausta) - en usko luennoista olevan hyötyä (ei luennoilla käynnyt) - luennoilla keskitytään liikaa epäolennaisuuksiin - Wilhelmiina simputtaa - demot kestävät yliaikaa - luentomoniste ei riitä, tulostettava jatkuvasti kamaa verkosta - joitain asioita lyöty taululle liian nopeasti ilman perusteluja - ongelmanratkaisua painotetaan niin paljon, että oksettaa - asioita pitäisi käydä perusteellisemmin - liian vähän aikaa ongelmasessioille + abstrakti lähestymistapa TKT:hen + teoriaa ja käytäntöä sopivassa suhteessa + luentoja ja ryhmäpohdintoja sopivassa suhteessa + ryhmätyöt harjoituksissa erinomainen idea (3 vastausta) + ongelmalähtöisessä oppimisessa todella oppii (5 vastausta) + harjoitusten pitäjä ymmärtänyt, että tarkoitus on oppia + selkeä luentomoniste + luennoija jaksaa touhottaa pirteänä päivästä päivään + sarjakuvat hauskoja + joustava ja rento suoritustapa (2 vastausta) + luennolla käydyt esimerkit selventävät hyvin + luennolla jaksaa olla hereillä + opetus hyvää + asia mielenkiintoista + ongelmat sopivan tasoisia + oppii ajattelemaan asioita uudelta kantilta Liian vähän: - säännöllisyyden määrittely - Pumppauslemma (3 vastausta) - kontekstittomat kielet (2 vastausta) - matemaattiset käsitteet (alussa) - FIRST- ja FOLLOW-joukot - pinautomaatit Ehdotuksia/toiveita: - lisää käytäntöä - päätösongelmat voisi sitoa myöhemminkin mukaan, laaja tehtävä jossa formaali kieli, päätösongelma, automaatti, säänn. lauseke, koodaus, kielioppi - kurssi kannattaisi jaksottaa pidemmälle aikavälille - Turingin koneet voisivat tulla aikaisemmin - kurssi tulisi pitää joka toinen vuosi perinteisesti, joka toinen vuosi ongelmalähtöisesti - hyviä piirtoheittimen parannus-/käyttöohjeita :) - ja tietysti lisää esimerkkejä... - jos opettaja kuluttaisi kaiken luentoajan opetukseen, opittaisiin paremmin - 2-tunnin ongelmasessiot ja isommat ongelmat - luentomoniste voitaisiin koota ongelmaratkaisuista ja niistä nousevasta teoriasta English feedback: ---------------- - too much theory - more examples (2 - the games are not necessary - you cannot learn in PBL way (not participating PBL) - games, we are too old to play - problem-based way is not fair: not sure that problem-based passers have enough knowledge to pass the exam - too little lectures + interesting topic + problems are good way to learn + the slides are good (2 answers) + lectures are very clear, you understand almost everything + lectures are entertaining + Art Exhibition + interactive way of learning + lectures interesting and understandable + PBL way, you learn more + group works in exercise sessions Too little: - classification of the problems - solvability - Pumping Lemma Too much: - regular expressions - deterministic finite automaton Suggestions: - the rythm of the lectures should be faster, more topics - more implementation tasks