Opiskelulokikirja (6 op), J175612


Kuvaus

Opiskelulokikirja on pakollinen 6 op suoritus aineenopettajan ja opetusteknologian maisteriopinnoissa. Oppimislokikirja on yhdistelmä oppimisportfoliosta ja -päiväkirjasta:

Opiskelulokikirjan tulisi siis sisältää seuraavia asioita

  1. aineistoa opintojen varrelta: opintojen aikana kerääntyneitä töitä, tehtäviä, projekteja ja esityksiä sekä niiden sisällön ja merkityksen pohtimista. Tarkoitus ei ole kerätä kaikkea opintoihin liittyvää materiaalia, vaan opiskelija valitsee opiskelun kannalta tärkeimmät esimerkit.
  2. kuvausta suoritettujen opintojen sisällöstä, integroitumisesta muihin opintoihin, oman osaamisen kehittymisestä sekä tulevasta urakehityksestä
  3. pohdintaa, reflektointia ja itsearviointia opintojen etenemisestä, opintojen aikana kohdatuista ongelmista, henkilökohtaisista oppimistavoitteista, saavutetuista tuloksista ja opintojen merkityksestä tulevaisuuden kannalta

Opiskelulokikirjan rakenne

Lokikirjan tulisi kattaa vähintään seuraavat opintoihin liittyvät osa-alueet

Jos yksittäisillä kursseilla/opintojaksoille pidetään omaa oppimispäiväkirjaa tai -portfoliota, riittää sen liittäminen osaksi oppimislokikirjaa eli erillistä kuvausta ei tarvitse kirjoittaa. Lisäksi opintojen kohdalla ei ole välttämätöntä kuvata kaikkia kursseja yksityiskohtaisesti. Oppimislokikirjaan voi poimia ne kurssit tarkempaan käsittelyyn, jotka ovat omasta näkökulmasta tärkeimpiä.

Oppimislokikirjan kirjoittamista ja kokoamista tukevia kysymyksiä

Alla olevia kysymyksiä voit hyödyntää esim. käyttmäällä niitä kunkin osa-alueen runkona. Oppimislokikirjan avulla voi myös antaa rakentavaa palautetta opintojen kehittämiseksi.

Opiskelulokikirjaan kerätyn aineiston/tuotosten pohtiminen

Yleisiä kysymyksiä liittyen opintojen etenemisen kuvaukseen ja reflektointiin

Mahara e-portfolio

Syksystä 2009 alkaen oppimislokikirja kootaan Mahara e-portfolioon, jota voi käyttää nettiselaimella. Mahara löytyy osoitteesta http://cs.joensuu.fi/pages/jormanainen/mahara

Kirjautuminen Mahara e-portfolioon tapahtuu cs-tunnuksella. Ota yhteyttä Jarkko Suhoseen oman tunnuksen lisäämiseksi Maharaan. Mahara e-portfolioon tutustutaan tarkemmin syyslukukaudella järjestettävässä orientaatioseminaarissa ja johdatus didaktiseen tietojenkäsittelytieteeseen -kurssilla.

Mahara e-potfolion My Portfolio -osioon käyttäjä voi lisätä haluamiaan näkymiä (view), joihin vuorostaan on mahdollista lisätä erilaisia komponentteja, kuten

Näkymien avulla opiskelija voi jakaa portfolion haluamaansa rakenteeseen (kts. ylhäällä suositeltu rakenne)

Kommentti 1: Lisättyjen omien näkymien asetukset (Edit View access) tulee asettaa siten, että vähintään opinnoista vastaavilla opettajilla (opetusteknologian professori Erkki Sutinen, yliassistentti Jarkko Suhonen ja assistentti) on mahdollisuus päästaä lukemaan jokaisen opiskelijan oppimislokikirjaa.

Kommentti 2: Oppimisportfoliota voi myös rakentaa esim. omille verkkosivuille, blogiin tai muuhun Web2.0 ympäristöön, mutta joka tapauksessa Mahara e-portfolio tulisi sisältää vähintään linkit oppimislokikirjan aiottuun sisältöön.

Mahara e-portfoliota tullaan myös kättämään aineenopettajan ja opetusteknologian maisteriopintoihini liittyvän informaation ja ilmoitusten jakamiseen, joten Mahara sisältöön kannattaa tutustua huolella.


Lisätietoa

yliassistentti Jarkko Suhonen firstname.lastname@uef.fi


Last updated: December 1, 2009