Opiskelulokikirja (6 op), J175612
Kuvaus
Opiskelulokikirja on pakollinen 6 op suoritus aineenopettajan ja opetusteknologian maisteriopinnoissa. Oppimislokikirja on yhdistelmä
oppimisportfoliosta ja -päiväkirjasta:
- oppimisportfolio: opiskelijan itsensä tuottama, oppimistehtävien, harjoitusten, projektituotosten, esseiden tai muuten opintoihin
liittyvän materiaalin kokoelma.
- oppimispäiväkirja: kuvausta opiskeluprosessista, oman osaamisen arviointia sekä pohdintaa mm. opiskelun jälkeisistä
ammatillisista tavoitteista. Oppimispäiväkirjaan pohjautuvan työskentelyn tavoitteena on ohjata opiskelijaa pohtimaan, reflektoimaan ja miettimään
esim. opintoihin liittyviä valintoja ja opiskelun merkitystä laajemmasta näkökulmasta. Keskeisintä oppimispäiväkirja
työskentelyssä on reflektiivinen ja kriittinen ote omaan kehitykseen ja opittujen asioiden pohdintaan.
Opiskelulokikirjan tulisi siis sisältää seuraavia asioita
- aineistoa opintojen varrelta: opintojen aikana kerääntyneitä töitä, tehtäviä, projekteja ja esityksiä
sekä niiden sisällön ja merkityksen pohtimista. Tarkoitus ei ole kerätä kaikkea opintoihin liittyvää materiaalia, vaan opiskelija
valitsee opiskelun kannalta tärkeimmät esimerkit.
- kuvausta suoritettujen opintojen sisällöstä, integroitumisesta muihin opintoihin, oman osaamisen kehittymisestä sekä
tulevasta urakehityksestä
- pohdintaa, reflektointia ja itsearviointia opintojen etenemisestä, opintojen aikana kohdatuista ongelmista,
henkilökohtaisista oppimistavoitteista, saavutetuista tuloksista ja opintojen merkityksestä tulevaisuuden kannalta
Opiskelulokikirjan rakenne
Lokikirjan tulisi kattaa vähintään seuraavat opintoihin liittyvät osa-alueet
- Maisteriopintojen pakolliset kurssit
- Opetusteknologian valinnaiset ja tkt:n syventävät opinnot
- Opinnäytetyö(t)
- Sivuaineopinnot
- Pedagogiset opinnot (aineenopettajat)
- Ammatillinen näkökulma
- Uudet tuulet ja ajankohtaiset ongelmat: opetusteknologia tai tietotekniikan opettajuus
- Yhteenveto
Jos yksittäisillä kursseilla/opintojaksoille pidetään omaa oppimispäiväkirjaa tai -portfoliota, riittää
sen liittäminen osaksi oppimislokikirjaa eli erillistä kuvausta ei tarvitse kirjoittaa. Lisäksi opintojen kohdalla ei ole
välttämätöntä kuvata kaikkia kursseja yksityiskohtaisesti. Oppimislokikirjaan voi poimia ne kurssit tarkempaan
käsittelyyn, jotka ovat omasta näkökulmasta tärkeimpiä.
Oppimislokikirjan kirjoittamista ja kokoamista tukevia kysymyksiä
Alla olevia kysymyksiä voit hyödyntää esim. käyttmäällä niitä kunkin osa-alueen runkona. Oppimislokikirjan avulla voi
myös antaa rakentavaa palautetta opintojen kehittämiseksi.
Opiskelulokikirjaan kerätyn aineiston/tuotosten pohtiminen
- miksi valitsin juuri nämä aineistot?
- mikä esitellyissä aineistoissa (työt, projektit, raportit) on kiinnostavaa lokikirjan lukijalle?
- mitkä tuotoksistani ovat omasta mielestäsi parhaita?
- mitä olen oppinut tuotosten kautta?
- mitä olen oppinut tarkasteltaessa aineistoa jälkikäteen?
- mitkä oppimislokikirjassa esitetyt tuotokset ovat tärkeitä tulevaisuuden kannalta?
Yleisiä kysymyksiä liittyen opintojen etenemisen kuvaukseen ja reflektointiin
- mitä uusia asiota opit kurssin tai jakson aikana?
- mitkä ovat omat oppimistavoitteet ja miten olet ne saavuttanut?
- mitä olisit voinut tehdä toisin?
- mitkä aihealueet ja sisällöt ovat sinusta tärkeimpiä/hyödyllisimpiä? Miksi?
- miten eri kursseilla opiskelevat asiat liittyvät toisiinsa?
- mitä haluaisin oppia seuraavaksi?
- miten opinnot tukevat ammatillista kehittymistä?
- mihin oppimiani taitoja/tietoja voisin soveltaa?
- miten opintoja tulisi mielestäsi kehittää?
Mahara e-portfolio
Syksystä 2009 alkaen oppimislokikirja kootaan Mahara e-portfolioon, jota voi käyttää nettiselaimella. Mahara löytyy osoitteesta
http://cs.joensuu.fi/pages/jormanainen/mahara
Kirjautuminen Mahara e-portfolioon tapahtuu cs-tunnuksella. Ota yhteyttä Jarkko Suhoseen oman tunnuksen lisäämiseksi Maharaan.
Mahara e-portfolioon tutustutaan tarkemmin syyslukukaudella järjestettävässä orientaatioseminaarissa ja
johdatus didaktiseen tietojenkäsittelytieteeseen -kurssilla.
Mahara e-potfolion My Portfolio -osioon käyttäjä voi lisätä haluamiaan näkymiä (view),
joihin vuorostaan on mahdollista lisätä erilaisia komponentteja, kuten
- blogeja
- tiedostoja
- RSS-syötteitä
- HTML-sivuja
Näkymien avulla opiskelija voi jakaa portfolion haluamaansa rakenteeseen (kts. ylhäällä suositeltu rakenne)
Kommentti 1: Lisättyjen omien näkymien asetukset (Edit View access) tulee asettaa siten, että vähintään
opinnoista vastaavilla opettajilla (opetusteknologian professori Erkki Sutinen, yliassistentti Jarkko Suhonen ja assistentti) on mahdollisuus päästaä lukemaan jokaisen opiskelijan
oppimislokikirjaa.
Kommentti 2: Oppimisportfoliota voi myös rakentaa esim. omille verkkosivuille, blogiin tai muuhun Web2.0 ympäristöön, mutta joka tapauksessa Mahara e-portfolio
tulisi sisältää vähintään linkit oppimislokikirjan aiottuun sisältöön.
Mahara e-portfoliota tullaan myös kättämään aineenopettajan ja opetusteknologian maisteriopintoihini liittyvän
informaation ja ilmoitusten jakamiseen, joten Mahara sisältöön kannattaa tutustua huolella.
Lisätietoa
yliassistentti Jarkko Suhonen
firstname.lastname@uef.fi
Last updated: December 1, 2009