JOENSUUN YLIOPISTO
Tietojenkäsittelytieteen laitos
Ohjelmointia opettajille
Harjoitus 5
Syksy 1999
Suunnittele ja toteuta ohjelma, joka saa
KARELin keräämään kaikki piipperit ovettomasta huoneesta.
Oletus: KAREL on huoneessa sisällä alkutilanteessa.
Kokeile ohjelmaasi kentällä h5t1.kar.
Lataa kenttä tao13.kar. Tee ohjelma, jolla KAREL sijoittaa
yhden piipperin jokaisen kupin (U) pohjalle. Kuppi muodostuu itä-,
etelä- ja länsiseinistä.
Testaa sitten ohjelmaasi kentällä tao13_a.kar.
Alkutilanteessa KAREL on pisteessä (2,2) itä. Tästä
pisteestä alkaa piippereillä merkitty katkeamaton polku, joka
kiemurtelee KARELin maailmassa (esimerkiksi
alla olevan kuvan osoittamalla tavalla). Polun päätepisteessä
on kaksi piipperiä, kaikissa muissa pisteissä vain yksi.
Suunnittele ja toteuta ohjelma, jota suorittaessaan KAREL kulkee polun
päästä päähän ja kerää samalla
mukaansa kaikki polun piipperit. Kokeile ohjelmaasi kentillä h5t3a.kar
ja h5t3b.kar.