JOENSUUN YLIOPISTO
Tietojenkäsittelytieteen laitos

Ohjelmointia opettajille

Harjoitus 5
Syksy 1999

  1. Suunnittele ja toteuta ohjelma, joka saa KARELin keräämään kaikki piipperit ovettomasta huoneesta. Oletus: KAREL on huoneessa sisällä alkutilanteessa. Kokeile ohjelmaasi kentällä h5t1.kar.

    Ratkaisu (HUOM. Ratkaisu ei toimi kaikille huonetyypeille)

  2. Lataa kenttä tao13.kar. Tee ohjelma, jolla KAREL sijoittaa yhden piipperin jokaisen kupin (U) pohjalle. Kuppi muodostuu itä-, etelä- ja länsiseinistä. Testaa sitten ohjelmaasi kentällä tao13_a.kar.

    Ratkaisu

  3. Alkutilanteessa KAREL on pisteessä (2,2) itä. Tästä pisteestä alkaa piippereillä merkitty katkeamaton polku, joka kiemurtelee KARELin maailmassa (esimerkiksi alla olevan kuvan osoittamalla tavalla). Polun päätepisteessä on kaksi piipperiä, kaikissa muissa pisteissä vain yksi. Suunnittele ja toteuta ohjelma, jota suorittaessaan KAREL kulkee polun päästä päähän ja kerää samalla mukaansa kaikki polun piipperit. Kokeile ohjelmaasi kentillä h5t3a.kar ja h5t3b.kar.

    Ratkaisu

    .