JOENSUUN YLIOPISTO
Tietojenkäsittelytieteen laitos

Ohjelmointia opettajille

Harjoitus 1
Syksy 1999

  1. Selvitä seuraavat KAREL-tulkin käyttöön liittyvät asiat.

    a) Miten toimii tilannekohtainen sisäinen aputoiminto ?

    b) Miten tallennat ohjelmat ?

    c) Miten päätät KAREL-istunnon ?

    Ratkaisu


  2. Aja alla oleva ohjelma pohjalla tao02.kar. Kirjoita ohjelma uudelleen kooten yhteenkuuluvat käskyt uusiksi tarkoituksenmukaisiksi käskyiksi.
    	 BEGINNING-OF-PROGRAM
    		 move;		 
                     putbeeper;
    		 move;		 
                     move;		
                     turnleft;		 
                     move;		 
                     move;		 
                     putbeeper;	
             	 move;		 
                     turnleft;
    		 turnleft;
    		 turnoff	 
             END-OF-PROGRAM
    

    Ratkaisu (ratkaisuja on useita)

  3. Määrittele KAREL-kielellä seuraavat uudet käskyt

    a) kulje-eteen-vasemmalle, joka siirtää ensin robottia 2 askelta eteen ja sitten askeleen vasemmalle.

    b) kulje-taakse-oikealle, joka siirtää ensin robottia 2 askelta taaksepäin ja sitten askeleen oikealle (alkuperäisestä suunnasta katsottuna).

    c) kulje-taakse, joka siirtää robottia askeleen taaksepäin siten, että siirron jälkeen kulkusuunta on ennallaan.

    Suorita sitten käskyt kulje-eteen-vasemmalle ja kulje-taakse-oikealle peräkkäin. Kuinka käy ?

    Ratkaisu (tuloksena KAREL on siinä mistä lähdettiin)