Pulkkashakki

Ensimmäinen pulkkashakkiturnaus järjestetään laskiaispäivänä 13.2.2018 Joensuun Kirkonmäellä 14:00. Osallistumaan ovat tervetulleita kolmihenkiset joukkueet ikään ja laskettelukokemukseen katsomatta. Ilmoittautumiset Pulkka-lomakkeella. Vauhdikkaiden pulkkataitureiden ja muidenkin ilmoittautumiset sunnuntaihin 11.2. mennessä. Jälki-ilmoittautumiset paikanpäällä jos tilaa on. Voit ilmoittaa koko joukkueen tai halukkuutesi joukkueeseen.

Säännöt

Siirtovuoro koostuu kolmesta osatehtävästä: pulkalla lasku, pulkan tuominen mäen päälle ja shakkisiirto. Joukkueen yhden jäsenistä tulee suorittaa tyylipuhdas lasku mäen päältä sen juurelle. Pulkka annetaan alhaalla odottavalle joukkueen toiselle jäsenelle, joka tuo pulkan mukanaan mäen päälle shakkipöydän luokse. Tämän jälkeen joukkue voi tehdä shakkisiirron, jonka jälkeen mäen päällä odottanut joukkueen kolmas jäsen lähtee uudelle kierrokselle mäenlaskuun.

Lasku on tyylipuhdas jos laskija selvittää pulkassa istumalla mäen päältä sen juurelle osumatta muihin mäessä liikkujiin. Törmäyksistä voi seurata rangaistus: pieni kolari 10 sekuntin stop-and-go; kivusta karjaisu = laskun uusiminen; terveyskeskuskäyntiä vaativa törmäys = joukkueen hylkäys.

Normaalit shakkisäännöt pätevät paitsi shakkisiirron voi tehdä välittömästi kun pulkka on tuotu takaisin mäen ylös. Vastustajan siirtoa ei siis tarvitse odottaa. Peli loppuu kun vastustajan kuningas on matitettu. Kuningasta ei saa jättää shakkiin. Siirtopakko ja patti eivät päde.

Peliaika on rajattu 30 minuuttiin. Voittaja on se joka saa matitettua vastustajan. Voitosta tulee 1 pelipiste, häviöstä 0. Lisäksi lasketaan nappulapisteet siten, että voittajalle 100, hävinneelle 0. Tasapelissä pelipiste jaetaan ½-½, sekä nappulapisteet lasketaan jäljellä olevien nappuloiden pistearvo (daami=8, torni=5, lähetti=3, ratsu=3, sotilas=1). Turnauksen voitttaa eniten pelipisteitä kerännyt. Tasatilanteissa ratkaisee: 1. keskinäinen ottelu, 2. nappulapisteiden erotus (maaliero), 3. nappulapisteet.

Rules in English

One round consists of three tasks: downhill sledding, climbing up, chess move. One team member must first descend down the hill using sledge (pulkka). The second member must bring the sledge back to uphill after which chess move can be made. Third member of the team then starts a new round.

Normal chess rules apply except no turns: move can be made immediately when the team is ready independent on the other team. Game ends when the opponent king is checkmated. It is not allowed to leave king in check. Zugzwang and stalemate rules do not apply.

Time limit is 30 minutes. Winner is the team who checkmates the opponent. Win counts 1 game point, lose 0 points. Points for the remaining pieces are also counted: 100 for winner, 0 for loser. In case of draw, piece points are counted ss follows: queen=8, rook=5, bishop=3, knight=3, pawn=1. The team that has most game points wins the tournament. In case of equal points, the order is decided using the following criteria: 1. games between the teams with equal score, 2. difference of piece points, 3. piece points.

Pelit

Turnaus aloitettiin neljän joukkueen voimin: Shakkitaitoa oli ehkä tavanomaista vähemmän mutta innostusta sitäkin enempi. Lasketteluvälineinä testattiin ainakin kolmea eri pulkkaa, kahta rattikelkkaa, yhden jalan minisuksea sekä pyllyreitä. Tyyli vaihteli mutta painovoma piti huolen että alas aina päästiin, eikä kukaan ylämäkeenkään hyytynyt. Kolme turnauspeliä ehdittiin pelata ennenkuin joukkueet hajosivat, minkä jälkeen pelattiin viimeinen epävirallinen "finaalipeli". Tulokset alla.
  1. Radu, Bernie, Jessica - Pasi, Suvi, Jukka 0-1
    Peli eteni Pasin joukkueen hallinnassa, mutta Olli-tuomarin antamant neuvot laudan ääressä pitivät pelin jännittävänä. Lopulta noin puolen tunnin uurastuksen jälkeen valkea luovutti kun oli menettämässä viimeistä sotilastaan, minkä jälkeen mustalle jäi kaksi sotilasta jotka riittäisivät helppoon voittoon.
  2. Markku, Aarni, Coco - Himat, Jehad, Ali 0-1
    Peli eteni värikkäissä merkeissä: laskettelurinteessä nähtiin mitä ihmeellisimipiä tyylejä ja tempauksia, sekä ylämäessä kiivaita kilpajuoksuja. Laudalla nappulat siirtyivät alustapitäen mustan hallinnassa, joka voitti nopeasti ylivoimaista materiaalia. Edes Aarnin kuninkaan kimppuun tekemä vastahyökkäys ei pelastanut ja musta vei pelin 20 minuutissa.
  3. Pasi, Suvi, Himat - Markku, Mohamed, Coco 1-0
    Tässä vaiheessa joukkueiden kokoonpanoihin tuli uusia vahvistuksia ja muutoksia. Aluksi sekaannusta aiheutti nappuloiden värit ja muutamia vääriä siirtojakin tehtiin. Mohamed taisi jopa syödä oman joukkuueen lähetin, mistä Pasin joukkue kiitti ja kumarsi. Myös pöydän ahtaus aiheutti laudan reunalle pienen epätasaisuuden ja osa sotilaista siirtyi itsekseen a-linjalta b-linjalle avataen yllättävän a-linjan. Tämän seurauksena a-linjan tornit vaihtuivatkin nopeasti. Loppupelistä ei ole tarkempia havaintoja mutta Pasin joukkue kasvatti tasaisesti etuaan ja johti lopulta neljällä upseerilla kahta vastaan kun musta katsoi parhaaksi luovuttaa.
  4. Pasi, Suvi, Mohamed - Radu, Coco, Jehad 1-0 Lepovuorossa olleiden pelaajien palattua hiihtolenkiltä pelattiin jäljelle jääneiden ja pelikuntoisten pelaajien toimesta epävirallinen finaali. Tässä pelissä valkea ahdisti lopussa mustan kunuinkaan takariville, mutta torni+ratsu kombinaatio ei osannut mattia laudalle taikoa. Lopulta valkea loi vapaasotilaan ja pattiakin hyväksi käyttäen kävi korottautumassa daamiksi samalla matittaen mustan, joka joutui katselemaan kohtaloaan vierestä. Shakki, Matti ja Mohamed.

Pictures

Anyone has any, please send!

Pulkkashakki in action


Pelit



Previous tournaments